svenska   norska   danska


Bibelstudium nu



effata



DVD-erbjudande



Information om hemsidan



översikt

30 En lång profetisk Tidsperiod

1. När skulle, enligt Daniels profetia, helgedomen renas och återställas?
”Då svarade han mig: ’Tvåtusentrehundra kvällar och morgnar, sedan skall helgedomen renas och återställas.’” Danielsboken 8:14.

2. Var befann Daniel sig, då han fick synen, som omtalas i det här kapitlet?
”När jag betraktade denna syn såg jag mig själv i Susans borg i hövdingdömet Elam. I min syn såg jag att jag var vid floden Ulai.” Vers 2.

3. Vad visades först för profetens syn?
”När jag såg upp fick jag se en bagge med två horn stå framför floden.” Vers 3.

4. Vad kom därnäst fram på scenen?
”När jag funderade på detta, se, då kom en bock västerifrån…. Han närmade sig baggen med de båda hornen…. Jag såg honom komma ända inpå baggen och rasande störta sig över honom, och han stångade baggen och krossade hans båda horn”. Verserna 5-7.

5. Vad hände, sedan profeten hade hört tiden kungöras för helgedomens rening?
”När jag, Daniel, hade sett denna syn och försökte förstå den, fick jag se en gestalt som såg ut som en man stå framför mig.” Vers 15.

6. Vilken befallning hörde Daniel ges till ängeln?
”Och mitt över Ulai hörde jag rösten av en människa som ropade: ’Gabriel, uttyd synen för honom!’” Vers 16.

7. Vilka var de första ord, som ängeln då talade till profeten?
”Då kom han nära platsen där jag stod, men jag blev förskräckt när han kom, och jag föll ner på mitt ansikte. Han sade till mig: ’Ge akt på detta, du människobarn, ty synen syftar på ändens tid.’” Vers 17. Det vill säga, denna syns uppfyllelse skall ej fullbordas, förrän i den yttersta tiden.

8. Hur började ängeln därpå att förverkliga sitt uppdrag till Daniel?
”Baggen som du såg, han med de två hornen, betyder Mediens och Persiens kungar. Men den raggiga bocken är Javans* kung, och det stora hornet mellan hans ögon är den förste kungen.” Verserna 20, 21. * Andra översättningar: Greklands. Det framgår också av Folk-Bibelns förtydligande: ”syftar på Grekland som fick världsvälde i och med Alexander den store (336 - 323 f. Kr.).” Min anm.

9. Vilken del av synen sade ängeln, att Daniel skulle gömma? Varför skulle han göra det?
Synen om kvällar och morgnar, som det talats om här, är sann. Men göm du synen, för den syftar på en avlägsen framtid.’” Vers 26.
Anm.: Den del av synen, som angick de två tusen tre hundra dygnen, skulle gömmas för en tid, emedan den inte skulle förverkligas förrän efter många dagar. Den andra delen var i begrepp att uppfyllas redan på Daniels tid. Det, som angick väduren eller baggen, inträffade endaste 15 år efter det, att Daniel hade denna syn. Det var alltså på sin plats, att denna del av synen skulle förklaras för Daniel, så att han kunde underrätta folket om, vad som förestod eller väntade.

10. Vad sade Daniel om synen?
”Men jag, Daniel, blev kraftlös och låg sjuk en tid. Sedan steg jag upp och utförde min tjänst hos kungen. Synen förundrade mig, men ingen förstod den.” Vers 27.

11. Ehuru Daniel inte nämnde sin förvåning över det han sett, vad gjorde han?
”I Ahasveros son Darejaves första regeringsår… kom jag, Daniel, att i skrifterna lägga märke till det antal år som enligt Herrens ord till profeten Jeremia skulle fullbordas angående Jerusalems ödeläggelse, nämligen sjuttio år.” Danielsboken 9:1, 2. Han hyste en sådan innerlig åstundan eller längtan efter, att lära sig att förstå hela synens betydelse, att han forskade i de heliga böckerna intill Darius’ eller Darejaves’ första regeringsår. Därigenom kom han nästan till den övertygelsen, att de sjuttio veckorna, under vilka Jerusalem och den judiska helgedomen skulle ligga öde, nu nästan var fullbordade, och att de på något sätt var förbundna med den syn han hade haft.

12. Vad gjorde profeten på grund härav?
”Jag vände då mitt ansikte till Herren Gud med ivrig bön och åkallan och fastade i säck och aska.” Vers 3.

13. Vilket uttryck förekommer i Daniels bön, som visar, att han fortsatt önskade upplysning om den del av synen, som angick helgedomen?
”Hör nu, du vår Gud, din tjänares bön och åkallan och låt ditt ansikte lysa över din ödelagda helgedom för Herrens skull.” Vers 17.

14. Hörde Herren hans bön?
”[M]edan jag alltså ännu talade i min bön – kom Gabriel till mig i flygande hast, den man som jag förut hade sett i min syn. Han rörde vid mig, och det var vid tiden för kvällsoffret.” Vers 21.

15. Vad sade Gabriel till Daniel?
”Redan när du började be gick ordet ut och jag har kommit för att ge dig besked, för du är högt älskad. Så ge akt på ordet och förstå synen:”. Vers 23.
Anm.: ”förstå synen”. Att förstå något är, att begripa dess innebörd. Den syn, som Daniel anmodades att få ett grepp om, är samma syn, som omtalas i den tjugoförsta versen av föregående kapitel, vid vilket tillfälle Gabriel visade sig för honom.

16. Vilken tillämpning gjorde Gabriel av synen?
Sjuttio veckor är bestämda över ditt folk och över din heliga stad för att göra slut på överträdelse, försegla synder, försona skuld, föra fram en evig rättfärdighet, fullborda syn och profetia och smörja den Allraheligaste.” Vers 24.
Anm.: Gesenius säger i sitt hebréiska lexikon, att det ord, som här är översatt ”bestämda”, egentligen betyder ”att avskära, att dela, och alltså att bestämma eller kungöra.”

”Sju veckor har blivit avskurna för ditt folk och för din heliga stad”. – Whittings översättning.

Dr. Gill anmärker rörande denna text: ”Det vill säga, ett sådant tidsrum är bestämt – avskuret, enligt ordets betydelse.”

[F]ör att göra slut på överträdelse”. Judarna skulle uppfylla måttet av sin ogudaktighet, genom att förkasta och korsfästa Messias; de skulle sedan ej längre vara Hans egendomsfolk. Läs Matteusevangeliet 21:38-43; 23:32-38; 27:25.

[F]örsegla synder, försona skuld”. I den engelska översättningen står det: ”Att göra en ände på synden”. Den bästa förklaringen häröver finner vi i Hebréerbrevet 9:26: ”Men nu har han trätt fram en gång för alla vid tidernas slut för att genom sitt offer utplåna synden.” Och i Romarbrevet 8:3 heter det: ”Det som var omöjligt för lagen, svag som den var genom den syndiga naturen, det gjorde Gud genom att sända sin egen Son som syndoffer, han som till det yttre var lik en syndig människa, och i hans kropp fördömde Gud synden.” På detta sätt är alltså Kristus ”lagens ände [ändamål] till rättfärdighet.”

[F]öra fram en evig rättfärdighet”. Detta åsyftar tvivelsutan Kristi rättfärdighet – den rättfärdighet, genom vilken Han var i stånd till, att bringa försoning för synd och som vi genom tron kan få del av.

[F]ullborda syn och profetia”. Att fullborda, eller besegla i andra översättningar, kan betyda detsamma som att stadfästa eller bekräfta. Under de sjuttio veckorna blev en del av synen ordagrant uppfylld. Det är ett säkert bevis för, att hela synen skall uppfyllas.

[S]mörja den Allraheligaste.” Detta kan ha avseende på invigandet av den himmelska helgedomen, innan Kristus påbörjat Sin tjänstförrättning där.

Sjuttio veckor utgör 490 dagar. Dessa skulle bli ”avskurna” från den tidsperiod, som Daniel hade under betraktande, nämligen de 2 300 dygnen. Dagarna i denna profetia, liksom i andra profetior, betecknar år. (Se läsningen ”En märkvärdig Symbol”, s. 103 i boken, fråga 10. Se läsning 22 här, med samma namn. Min anm.) Om alltså 490 år blir ”avskurna” från 2 300 år, är det klart, att dessa tidsperioder måste börja på en och samma gång.

17. När sade ängeln, att de sjuttio veckorna (490 åren) skulle börja?
”Vet därför och förstå: Från den tid då ordet gick ut att Jerusalem skulle återställas och byggas upp till dess den Smorde Fursten kommer, skall det gå sju veckor och sextiotvå veckor. Gator och vallgravar skall på nytt byggas upp, trots tider av svårigheter.” Vers 25.
Anm.: Sextionio av de sjuttio veckorna skulle nå till Messias eller ”den Smorde Fursten”. Messias är Kristus, den Smorde. Messias är det hebréiska och Kristus det grekiska ordet, som betyder den Smorde.

18. Hur blev Jesus smord?
”Gud smorde Jesus från Nasaret med den helige Andes kraft”. Apostlagärningarna 10:38.

19. Vid vilken tid blev Jesus på ett särskilt sätt smord med den Helige Ande?
[B]lev även Jesus döpt. Och medan han bad, öppnades himlen och den helige Ande sänkte sig ner över honom i en duvas skepnad. Och från himlen kom en röst: ’Du är min Son, den Älskade.” Lukasevangeliet 3:21, 22.

20. Vad sade Jesus strax efter denna händelse?
”Herrens Ande är över mig, ty han har smort mig till att predika glädjens budskap för de fattiga.” Lukasevangeliet 4:18; Markusevangeliet 1:15.
Anm.: Det är klart, att de sextionio veckorna (483 åren) når till Kristi dop, enär Han då blev smord med den Helige Ande. Johannes Döparen begynte sin verksamhet i det femtonde året av Tiberius’ regering. Lukasevangeliet 3:1-3. Tiberius började att regera tillsammans med sin far år 12 e.Kr., två år före faderns död. (Prideaux’ Connection, första bandet, s. 246.) Det femtonde året av hans regering skulle alltså infalla år 27 e.Kr., då Jesus blev smord vid Sitt dop.

21. När utfärdades det ett påbud om, att återuppbygga och återställa Jerusalem?
”[B]egav sig Esra hem från Babel…. Också en del av Israels barn och av prästerna, leviterna, sångarna, dörrvaktarna och tempeltjänarna begav sig upp till Jerusalem i Artasastas sjunde regeringsår. Esra kom till Jerusalem i femte månaden i kungens sjunde regeringsår.” Esra 7:1-8.
Anm.: Denne Artasasta inledde sitt regerande år 464 f.Kr. (Se Prideaux’ Connection, första bandet, s. 222; Smiths Comprehensive Dictionary, art. Artaxerxes.) Det sjunde året av hans regering skulle alltså vara år 457 f.Kr. Om vi nu räknar 483 fulla år från början av år 457 f.Kr., kommer vi till slutet av år 26 e.Kr. Detta bevisas av det faktum, att det fordras 26 fulla år e.Kr. och 457 år f.Kr., för att utgöra 483 fulla år.

Detta belyser även, att om man ej började att återuppbygga Jerusalem förrän på hösten av 457 f.Kr. (Esra 7:8), måste de 483 åren nå lika långt in i året 27 e.Kr., som de påbörjades inpå året 457 f.Kr. Alltså nådde de 483 åren till hösten av år 27 e.Kr. Just då döptes Kristus. Detta beseglar eller stadfäster profetian.

Dr. Adam Clarke säger: ”’Efter Guds befallning.’ Han gav befallningen först samt uppväckte därpå de persiska konungarna till att befordra denna befallning.

Efter Kores’.’ Denne konung gav sin befallning för templets återuppbyggande omkring år 536 f.Kr.

Och Darius’.’ Darius Hystaspes bekräftade Kores’ befallning år 519 f.Kr.

Och Artasastas.’ Denne konung sände Esra till Judéen med nya privilegier år 457 f.Kr.” – Anm. över Esra 6:14. Det brev från Artasasta till Esra, vari han ger honom rättighet till att utföra detta verk, förekommer i Esra 7:11-26.

22. Vid slutet av de 483 åren, år 27 e.Kr., återstod ännu en vecka eller sju år av de 490 åren. Vad skulle ske mitt i denna vecka?
”Han skall stadfästa förbundet med de många under en vecka, och mitt i veckan skall han avskaffa slaktoffer och matoffer.” Danielsboken 9:27.
Anm.: Som de sextionio veckorna slutade på hösten år 27 e.Kr., skulle hälften av den sjuttionde veckan eller tre och ett halvt år nå till våren år 31 e.Kr. Då blev Kristus korsfäst och avskaffade genom Sin död de slaktoffer och spisoffer, vilka hörde till den jordiska helgedomen. Den återstående delen av veckan når till hösten av år 34 e.Kr. Denna tidpunkt utmärker slutet av de 490 åren, som var ”avskurna” från de 2 300 åren. Det återstår ännu 1 810 år. Om vi lägger dem till 34, ger det oss år 1844 e.Kr.

23. Vad sade ängeln skulle äga rum då?
”Då svarade han mig: ’Tvåtusentrehundra kvällar och morgnar, sedan skall helgedomen renas och återställas.’” Danielsboken 8:14. Helgedomen skulle renas, eller med andra ord skulle Kristi avslutande verk för världen, försoningen eller den undersökande domen, då inledas. Israels avbildande försoning upptog ej mer, än en dag. Tiden för det avslutande försoningsverket torde även bli jämförelsevis kort. Detta verk har redan pågått under 171 år, och kan följaktligen ej räcka mycket längre. Vem är redo, att möta Herren på domens dag?

nästa