svenska   norska   danska


Bibelstudium nu



effata



DVD-erbjudande



Information om hemsidan



översikt

De två Lagarna


1. Efter vilken regel skall alla människor slutligen bli dömda?
”Detta är slutsatsen, när allt blivit hört: Frukta Gud och håll hans bud, det hör alla människor till. Ty Gud skall föra alla gärningar fram i domen, med allt som är fördolt, vare sig det är gott eller ont.” Predikaren 12:13, 14. ”Tala och handla så som den som skall dömas efter frihetens lag.” Jakobsbrevet 2:12.
2. Med vilken annan lag, som människorna inte skall dömas efter, hade Guds folk att göra för en tid?
”[O]ch strukit ut det skuldebrev som med sina krav vittnade mot oss. Det har han tagit bort genom att spika fast det på korset. Han har klätt av väldena och makterna och förevisat dem offentligt, när han på korset triumferade över dem. Låt därför ingen döma er för vad ni äter och dricker eller i fråga om högtid eller nymånad eller sabbat. Allt detta är bara en skugga av det som skulle komma, men verkligheten själv är Kristus.” Kolosserbrevet 2:14-17. [”Skuldebrev” ovan motsvaras av ”handskriften i stadgar” i originalet. Min anm.]
3. Vilka två uttryck används, för att utmärka dess lagar?
Den första kallas för ”moral- eller sedelagen”, vilken omfattar de Tio Buden, och den andra för ”ceremoniallagen” under den judiska tidsåldern.
4. I vilket förhållande står sedelagen till synden?
”Var och en som gör synd bryter mot lagen, ty synd är brott mot lagen.” Första Johannesbrevet 3:4.
5. Hur tidigt i världens historia hade denna lag gällande kraft?
”[E]ftersom Adam skapades först och sedan Eva. Och det var inte Adam som blev bedragen, utan kvinnan blev bedragen och gjorde sig skyldig till överträdelse.” Första Timoteusbrevet 2:13, 14.
6. Denna lag var alltså bindande för människan, innan hon föll i synd. Vad innefattades således i den?
Människans förhållande till sin Gud och till sin nästa. ”En av dem, en laglärd, ville sätta honom på prov och frågade: Mästare, vilket är det största budet i lagen? Han svarade: Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd. Detta är det största och främsta budet. Sedan kommer ett som liknar det: Du skall älska din nästa som dig själv. På dessa två bud hänger hela lagen och profeterna.” Matteusevangeliet 22:35-40.
7. När och varför infördes lagar av ceremoniell eller avbildande karaktär?
De infördes, sedan människan hade syndat, och därför att Gud i Sin stora nåd hade upprättat ett återlösnings- eller försoningssystem för människans frälsning. ”Efter en tid hände sig att Kain bar fram en offergåva åt HERREN av markens gröda. Även Abel bar fram sin gåva av det förstfödda i sin hjord, av djurens fett. Och HERREN såg till Abel och hans offer,”. Första Moseboken 4:3, 4. ”Genom tron bar Abel fram ett bättre offer åt Gud än Kain, och genom tron fick han det vittnesbördet att han var rättfärdig, eftersom Gud själv bekände sig till hans offer.” Hebréerbrevet 11:4.
Anm.: Abels offer var bättre, emedan han offrade blod, som var en fullkomlig avbild av den utlovade Frälsarens offer samt var ett verkligt uttryck för tro på Honom. Men lagen om offringarna, som utgjorde den förnämsta pelaren i ceremonialsystemet, skulle inte ha pålagts människorna, om inte syndens inträde i världen hade gjort det nödvändigt, att en Frälsare skulle utlovas för människosläktets återlösande. Denna lag var alltså härledd eller sekundär och stod i förbindelse med frälsningsplanen samt kom till på grund av synden. Sedelagen kan däremot kallas för en primär eller ursprunglig lag, emedan den existerade före syndens inträde i världen, och den visar alla skapade varelsers förhållande till sin Skapare och till varandra. Denna skulle ha fortfarit att existera lika fullt, om inte synden hade kommit. Skillnaden mellan de två lagarna är alltså tydlig och påtaglig vad beträffar ursprung, natur och ändamål.
8. Hur blev sedelagen delgiven folket vid Sinais berg?
”Och HERREN talade till er ur elden.... Han förkunnade för er sitt förbund som han befallde er att hålla, de tio orden,”. Femte Moseboken 4:12, 13. [”De tio orden” motsvaras av ”de tio buden” i originalet. Min anm.]
9. Hur blev ceremoniallagen delgiven det?
”HERREN kallade på Mose och talade till honom från uppenbarelsetältet. Han sade: Säg till Israels barn: När någon bland er vill bära fram ett offer åt HERREN,”. Tredje Moseboken 1:1, 2. ”Detta är lagen om brännoffret, matoffret, syndoffret, skuldoffret, prästvigningsoffret och gemenskapsoffret. HERREN gav denna lag åt Mose på Sinai berg den dag då han befallde Israels barn att de skulle bära fram sina offer åt HERREN i Sinai öken.” Tredje Moseboken 7:37, 38.
10. Av vem och på vad blev sedelagen skriven?
”Och HERREN talade till er... Han förkunnade för er... de tio orden, och han skrev dem på två stentavlor.” Femte Moseboken 4:12, 13.
11. I vad och av vem blev ceremoniallagen skriven?
”[O]ch bud, stadgar och lagar gav du dem genom din tjänare Mose.” Nehemja 9:14. ”De bad Esra, den skriftlärde, att hämta Mose lagbok, den som HERREN hade gett åt Israel.” Nehemja 8:1.
12. Var de Tio Buden en särskild och fullkomlig lag i och för sig själva?
”Dessa ord talade HERREN med hög röst till hela er församling på berget, ur elden, molnskyn och töcknet, och han tillade inget mer. Och han skrev orden på två stentavlor som han gav åt mig.” Femte Moseboken 5:22. ”HERREN sade till Mose: Stig upp till mig på berget och bli kvar där, så skall jag ge dig stentavlorna med lagen och budorden som jag har skrivit till undervisning för dem.” Andra Moseboken 24:12.
13. Var ceremoniallagen en fullständig lag i och för sig själv?
”Budens lag, som var given i stadgar.” Efésierbrevet 2:15, originalet. Läs Hebréerbrevet 7:11-19.
14. Vad är sedelagens beskaffenhet?
”HERRENS undervisning är fullkomlig, den ger själen nytt liv.” Psaltaren 19:8. [Originalet: ”Herrens lag”. Min anm.]
15. Kunde fullkomlighet uppnås genom ceremoniallagen?
”Detta är en bild av den tid som nu är: gåvor och offer frambärs, men de kan inte fullkomligt rena samvetet hos dem som offrar.” Hebréerbrevet 9:9.
16. Vad sade profeten Jesaja, att Kristus skulle göra med sedelagen, då Han skulle komma till denna värld som den store Läraren?
”Det behagade Herren, för sin rättfärdighets skull, att göra sin lag stor och härlig.” Jesaja 42:21. Gamla översättningen.
17. Hur uppfyllde Kristus denna profetia?
Genom att uppenbara för folket djupet hos lagens andliga natur, genom att leva i fullkomlig lydnad för såväl dess bokstavliga som dess andliga fordringar och genom att ge Sitt liv, för att frälsa eller rädda människorna från straffet för dess överträdelse. Läs Matteusevangeliet 5:17-48; Johannesevangeliet 15:10; Första Petrusbrevet 2:22; Romarbrevet 4:25, m.fl.
18. Hur länge skulle ceremoniallagen fortsätta att existera?
”Liksom när det gäller mat och dryck och olika slags reningar, så är det här fråga om yttre föreskrifter fram till tiden för en bättre ordning.” Hebréerbrevet 9:10.
19. När inträffade denna tid?
”Men nu har Kristus trätt fram som överstepräst för det goda som skall komma. Han har gått genom det större och fullkomligare tält som inte är gjort av människohand, det vill säga inte tillhör denna världen. Och med sitt eget blod, inte med blod av bockar och kalvar, har han en gång för alla trätt in i helgedomen och vunnit befrielse åt oss för evigt.” Verserna 11, 12, Bibel 2000.
20. Vilken inverkan hade Kristi död på ceremoniallagen?
”[O]ch strukit ut det skuldebrev som med sina krav vittnade mot oss. Det har han tagit bort genom att spika fast det på korset.” Kolosserbrevet 2:14. ”Detta skedde när han i sitt kött tog bort fiendskapen, lagen med dess bud och stadgar,”. Efésierbrevet 2:15.
21. Vad var ändamålet med ceremoniallagen?
”Lagen innehåller endast en skugga av det goda som kommer och inte tingen i deras verkliga gestalt. Därför kan lagen aldrig genom samma offer som ständigt år efter år frambärs, fullkomna dem som träder fram.” Hebréerbrevet 10:1.
22. Varför blev den avskaffad?
”Så upphävs ett tidigare bud, eftersom det var svagt och till ingen nytta. Lagen åstadkom ju inte något fullkomligt. Men ett bättre hopp har kommit, och genom det träder vi fram inför Gud.” Hebréerbrevet 7:18, 19.
23. Vad säger Paulus om sedelagens helighet och andlighet?
”Alltså är lagen helig och budordet heligt, rätt och gott.” ”Vi vet att lagen är andlig, men själv är jag köttslig, såld till slav under synden.” Romarbrevet 7:12, 14.
24. Vilken inverkan har tron på Kristus på vårt förhållande till sedelagen?
”Sätter vi då lagen ur kraft genom tron? Nej, inte alls! Vi upprätthåller lagen.” Romarbrevet 3:31.
25. Om vi ännu skulle hålla fast vid ceremoniallagen, vilken inverkan skulle det ha på vårt förhållande till Kristus?
”Se, jag Paulus säger er att om ni låter omskära er, kommer Kristus inte att vara till någon hjälp för er.” Galaterbrevet 5:2.
26. Hur länge säger Kristus, att sedelagen skall bestå?
”Amen säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav, inte en prick i lagen förgå, förrän allt har skett.” Matteusevangeliet 5:18.
Anm.: ”Det är så långt ifrån, att Jesus skulle uppluckra lagen, att han tvärtom med ett högtidligt förklarande förklarar lagens eviga giltighet och bestånd i alla sina delar. Han säger det med ett sannerligen eller med det amen, som betyder den vissa, orubbliga sanningen.... Himmel och jord skall förgås, deras band skall brista. Men lagens band skall bestå oupplöst. Den minsta bokstaven i det hebréiska språket är iota. Flera bokstäver är varandra så lika, att de blott skiljs åt genom en prick eller liten krökning. Inte ett iota, inte en enda sådan bokstav eller prick, som tjänar till att sammanhålla lagen, skall förgås eller förfalla. Allt, det minsta med det största, är betydelsefullt.” – Fjällstedts anm. över Matteusevangeliet 5:18.
27. Till vilken av de två lagarna hör Sabbatsbudet?” Första Moseboken 2:2, 3.
Anm.: Det står alltså klart, att Sabbaten tillhör den ursprungliga, primära eller sedliga lagen, emedan Sabbaten instiftades före syndens inträde i världen och följaktligen innan avbilder och skuggor eller stadgar av en ceremoniell beskaffenhet kunde ha existerat.

nästa