svenska   norska   danska


Bibelstudium nu



effata



DVD-erbjudande



Information om hemsidan



översikt

94. Söndagens Helighet



1. På vilket ställe i det Nya Testamentet finner vi första dagen i veckan först omtalad?
Efter sabbaten, i gryningen den första veckodagen, gick Maria från Magdala och den andra Maria för att besöka graven.” Matteusevangeliet 28:1. Söndagen är den första dagen i veckan. Matteus skrev sitt evangelium sex år efter Kristi uppståndelse; men bortsett från det kallar han den dag, som föregår första veckodagen, för Sabbaten.

2. Var finner vi den första dagen därnäst omtalad?
När sabbaten var över…. Mycket tidigt på första dagen i veckan kom de till graven då solen gick upp.” Markusevangeliet 16:1, 2. Denna händelse är densamma, som omtalas av Matteus, och Markus skrev sitt evangelium 32 år efter Kristi uppståndelse.

3. På vilken dag uppstod Jesus från de döda?
Efter sin uppståndelse på första veckodagens morgon visade sig Jesus först för Maria från Magdala, som han hade drivit ut sju onda andar ur.” Vers 9.

4. På vilken dag blev Kristus lagd i graven?
”Han gick till Pilatus och bad att få Jesu kropp. Han tog ner den, svepte den i ett linnetyg och lade den i en uthuggen klippgrav, där ännu ingen hade blivit lagd. Det var tillredelsedag, och sabbaten skulle just börja.” Lukasevangeliet 23:52-54.

5. Vad gjorde de heliga kvinnorna, sedan de hade sett, var de lade Honom?
”Sedan vände de hem och gjorde i ordning välluktande kryddor och oljor. Och på sabbaten var de i stillhet efter lagens bud.” Vers 56.

6. Vilket arbete uppsköt de till den första dagen i veckan, emedan de inte ville göra det på Sabbaten?
”På den första dagen i veckan gick de tidigt på morgonen till graven med de välluktande kryddor som de hade gjort i ordning.” Lukasevangeliet 24:1. Lukas skrev sitt evangelium 24 år efter de händelser han nämner hade inträffat, och även han ingavs av den Helige Ande att kalla den dag, som föregår den första dagen i veckan, för Sabbat.

7. Vad säger Johannes om dessa händelser?
Tidigt den första veckodagen, medan det ännu var mörkt, kom Maria från Magdala ut till graven och fick se att stenen var borttagen från den.” Johannesevangeliet 20:1. Johannes skrev sitt evangelium år 97 e.Kr., och likväl ger han den första dagen ingen helig benämning. Han ger ungefär samma beskrivning som de andra evangelisterna.

8. Vad inträffade på aftonen av denna första dag?
”På kvällen samma dag, den första veckodagen, var lärjungarna samlade bakom låsta dörrar av rädsla för judarna. Då kom Jesus och stod mitt ibland dem och sade: ’Frid vare med er.’” Vers 19.

9. Hade Jesus förut uppenbarat eller visat Sig för några av Sina lärjungar?
”Sedan visade han sig i en annan gestalt för två av dem som var på väg ut på landet.” Markusevangeliet 16:12.

10. Då dessa gick åstad och berättade för de församlade, vad de hade sett, hur anammades eller mottogs nyheterna?
”De gick också och berättade det för de andra, men inte heller de blev trodda.” Vers 13.

11. Då Jesus sedan kom in ibland de elva, vad sade Han till dem?
”Sedan visade han sig för de elva när de låg till bords, och han förebrådde dem deras otro och hårda hjärtan, då de inte hade trott på dem som hade sett honom uppstånden.” Vers 14. Detta vittnesbörd bevisar klart, att de elva inte var församlade, för att fira åminnelsen av Kristi uppståndelse; ty de trodde inte, att Han var uppstånden.

12. Visade Kristus Sig för de elva, medan de två, som hade sett Honom i Emmaus, omtalade sin erfarenhet?
”De bröt genast upp och vände tillbaka till Jerusalem, där de fann de elva och de andra lärjungarna församlade, och dessa sade: ’Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon.’…. Medan de talade om detta, stod Jesus själv mitt ibland dem och sade: ’Frid vare med er.’” Lukasevangeliet 24:33-36.

13. Var lärjungarna församlade, för att fira Herrens nattvard?
”Och eftersom de av idel glädje ännu inte kunde tro utan stod där förundrade, frågade han dem: ’Har ni något att äta här?’ Då räckte de honom en bit stekt fisk, som han tog och åt inför deras ögon.” Verserna 41-43. Fisk och honung används aldrig vid nattvarden.

14. Var bodde lärjungarna, då de var i Jerusalem?
”Och när de kom dit gick de upp till det rum i övre våningen där de brukade uppehålla sig – Petrus, Johannes, Jakob, Andreas, Filippus, Thomas, Bartolomeus, Matteus, Jakob, Alfeus son, Simon ivraren och Judas, Jakobs son.” Apostlagärningarna 1:13. De bodde alla tillsammans i detta rum samt var troligen hemma vid sin aftonvard, då Frälsaren uppenbarade Sig för dem. Han kände till deras seder och visste, vid vilken tid de intog sin aftonvard; och då Han kom, fann Han dörrarna låsta, emedan de fruktade för judarna.

15. När mötte Frälsaren åter Sina lärjungar?
”Åtta dagar därefter samlades hans lärjungar igen där inne, och Thomas var med bland dem. Då kom Jesus, medan dörrarna var låsta, och stod mitt ibland dem och sade: ’Frid vare med er.’” Johannesevangeliet 20:26. Icke på den åttonde dagen, utan ”åtta dagar därefter” – ett obestämt uttryck. Om detta vore ett bestämt uttryck, skulle ”åtta dagar därefter” infalla efter den följande veckans Måndag. För betydelsen av sådana uttryck, jämför denna text med Matteusevangeliet 17:1 och Lukasevangeliet 9:28.

16. På vilken dag mötte Paulus bröderna i Troas vid ett tillfälle?
Den första dagen i veckan var vi samlade till brödsbrytelse. Paulus samtalade med de församlade, och eftersom han skulle resa nästa dag, fortsatte han att tala ända till midnatt.” Apostlagärningarna 20:7.

17. På vilken tid av dagen hölls mötet?
”Det fanns ganska många lampor i det rum på översta våningen, där vi var samlade.” Vers 8.

Anm.: ”Eftersom texten säger, att det fanns ganska många lampor i rummet, där de var samlade, och Paulus talade till dem från mötets början till midnatt…. började denna sammankomst ibland lärjungarna i Troas och Paulus’ tal till dem på aftonen. Det återstår blott att bestämma, vilken afton det var…. För min egen del anser jag, att mötet hölls på Lördagskvällen…. och inte på den kommande Söndagskvällen…. Eftersom Lukas vittnar, att detta möte hölls på den första dagen i veckan… måste det nödvändigtvis ha hållits på Lördagskvällen, och inte på vår Söndagskväll, eftersom Söndagskvällen i Lukas’ berättelse och i Skriften inte utgör en del av den första, utan av den andra, dagen, och dagen alltid börjar och slutar vid aftonen.” – William Prynne i Dissertation on the Lord’s Day Sabbath, sid. 36-41, år 1633.

”Apostlarnas arbete på de första dagarna av den vecka de tillbringade i Troas sägs det ingenting om; men om den sista dagen har vi en uppgift, som meddelar alla omständigheterna lika noga som ett av evangelierna. Det var den afton, som följde efter den judiska Sabbaten. På Söndagsmorgonen var skeppet färdigt att avsegla.” – Conybeare och Howsons Life of Paul, s. 626, billighetsupplagan 1878.

”Den Söndagseftermiddagen på våren fortsatte han sin resa ibland Idas ekskogar och strömmar.” – Samma verk, s. 629.

”Jag kommer därför till den slutsatsen, att lärjungarna var församlade på aftonen efter den judiska Sabbaten, vilken ännu helighölls som vilodag av alla, som var judar eller judiska proselyter. Enär de betraktade aftonen som början på den första dagen i veckan, använde de den på ovan beskrivna sätt. På Söndagsmorgonen fortsatte Paulus och hans ledsagare sin resa, vilket de tvivelsutan var nödsakade att göra på grund av skeppets rörelser, eftersom det legat i Troas hamn i sju dagar.” – Professor McGarveys kommentar över Apostlagärningarna.

”Den idén, att överföra den judiska Sabbaten från den sjunde dagen till den första, var någonting, som infördes i senare tider.” – Dr. Henry Alford, Apostlagärningarna 7:20, i New Testament for English Readers.

18. Hur många följde med Paulus på hans resa i Asien vid detta tillfälle?
”Med honom följde Sopater, Pyrrhus son, från Berea, Aristarkus och Sekundus från Tessalonika, vidare Gajus från Derbe och Timoteus samt Tykikus och Trofimus från Asien.” Apostlagärningarna 20:4.

19. Medan Paulus gick till fots tvärs över halvön (19,5 engelska mil, drygt 31 kilometer), vad gjorde de andra, som var med honom?
Vi andra gick i förväg ombord på skeppet och avseglade till Assos, där vi skulle ta Paulus ombord. Så hade han bestämt, eftersom han själv tänkte ta landvägen.” Vers 13. Ingen av dem betraktade Söndagen som någonting mer, än en vanlig dag.

20. Vad skrev Paulus i församling i Korint, att den skulle göra på första dagen i veckan?
På första veckodagen skall var och en av er hemma lägga undan och samla ihop vad han lyckas spara, så att insamlingarna inte sker först vid min ankomst.” Första Korintierbrevet 16:2.

21. För vilket ändamål skulle dessa gåvor insamlas?
”När det gäller insamlingen till de heliga, skall ni också göra som jag har föreskrivit församlingarna i Galatien.” Vers 1.

Anm.: Dessa bidrag skulle inte tas upp vid de offentliga församlingarna. ”{S}kall var och en av er hemma lägga undan”.

Greenfield översätter i sitt grekiska lexikon det grekiska uttrycket så här: Nära sig själv, dvs. hemma. Två latinska översättningar, Vulgata och Castellios, återger det: apud se, nära sig själv, hemma. Tre franska översättningar, Martins, Ostervalds och De Sacys, återger det: ches soi, i sitt eget hus, hemma. Den tyska översättningen av Luther återger det med ”bei sich selbst”, hos sig själv, hemma. Den nederländska ”by zich zelven” detsamma som den tyska. Den italienska av Diodati appresso di se, i sin egen närvaro, hemma. Den spanska av Phelipe Scio, en su casa, i sitt eget hus. Den portugisiska av Ferreira, para isso, nära sig själv.

Vi har nu uppgett alla i Nya Testamentet förekommande texter, som omtalar den första dagen i veckan, och alla utav dem kallar den blott för en vanlig dag.

22. När var Johannes i Anden?
På Herrens dag kom jag i Anden och hörde bakom mig en stark röst, lik ljudet av en basun”. Uppenbarelseboken 1:10.

23. Vilken dag har Gud kallat för Sin?
”Om du hindrar din fot på sabbaten att göra vad du har lust till på min heliga dag”. Jesaja 58:13.

24. Vilken dag sade Kristus, att Han är Herre över?
”Så är Människosonen Herre också över sabbaten.’” Markusevangeliet 2:28. Sabbaten är alltså Herrens dag. De sex andra dagarna ges till människan att arbeta på. Någonting sådant som en helig Söndag är inte omtalat i det Nya Testamentet.

nästa