tillbaka

Daniels Profetia och Uppenbarelsen

Förord


MED Enok, den sjunde i ordningen från och 308 år samtidig med "(lam, begynte profetians röst att ljuda från mänskliga läppar; ty aposteln Judas betygar: "Om dessa har ock Enok, den sjunde från Adam, profeterat, sägande: Se, Herren har kommit med sina otaliga helgon för att hålla dom öfver alla och straffa alla ogudaktiga för alla de ogudaktighetens gärningar, som de hafva öfvat, och för alla de hårda ord, hvilka de såsom ogudaktiga syndare hafva talat mot honom." Jud. vers. 14, 15. Denna sublima och första profetia sträcker sig ända ned till världens ände, och andra profetior framhålla de viktigaste händelserna i den mellanliggande historiens stora drama.

Dessa händelsers inträffande har utgjort historiens svar på Bibelns förutsägelser; Härutinnan ha vi ständigt, trots människornas senfärdighet att fatta och det upprepade misslyckandet af deras företag, hört liksom en röst oupphörligen uppstiga från jorden till himmelen, förklarande: "Herrens ord varar evinnerligen."

Detta verks uppgift är att fästa läsarens uppmärksamhet vid de lärdomar, som delgifvas i de historiska svaren på de bibliska förutsägelserna. Härför ha vi valt Daniels profetia och Uppenbarelseboken, emedan dessa beröra mera direkt de stora världshändelserna och uppfyllelsen af deras förutsägelser är mera slående. Vi ha haft ett trefaldigt mål i sikte: 1) att söka fatta den rätta meningen af dessa profetiors vittnesbörd; 2) att söka upplysning rörande de intressantaste och viktigaste händelserna i civiliserade nationers historia och lägga märke till hur noga de profetiska framställningarna beskrifvit dessa händelser hundratals år i förtid, ehuru de i många fall varit ganska invecklade och. beroende af de mest dolda förhållanden; 3) att af allt detta draga viktiga lärdomar med hänsyn till det kristliga lifvets dagliga plikter -lärdomar, som ej voro gifna endast för forntidens folk utan äfven till nytta och varning rör nutidens människor.

Daniels bok och Uppenbarelsen äro på visst sätt motstycken till hvarandra. De stå tydligen sida vid sida och borde därför betraktas tillsammans.

Det är oss välbekant, att alla försök att förklara dessa böcker och göra en tillämpning af profetiorna i dem vanligen stöter på otro å offentlighetens sida, ibland äfven öppen fientlighet. Det är verkligen beklagansvärdt, att personer kunna från en sådan synpunkt betrakta några delar af den skrift, som alla kristna tro är den bok, i hvilken Gud uppenbarat sin vilja för människosläktet. Men det finns ett viktigt sakförhållande, till hvilket läsarens uppmärksamhet hänvändes i följande paragraf och som vi tro innehåller både en förklaring af och ett botemedel för dessa tingens tillstånd.

Två allmänna tolknings system följas af bibelutläggare vid deras förklaring af den heliga skrift. Det första är det hemlighetsfulla eller förandligande system, som Origenes uppfann och hvilket är en skam för en sund kritik och en förbannelse för kristenheten' det andra är det bokstafliga systemet, som brukades af sådana män som Tyndale och Luther och som utgör grundvalen för hvarje framåtskridande steg hvilket så till vida tagits i reformationsverket från villfarelse till sanningen, såsom denna är framställd i Skriften. Det första systemet antager, att hvarje framställning har en hemlighetsfull eller dold mening, som det är utläagarens plikt att bringa i ljuset; det andra systemet tager hvarje framställning i dess mest tydliga och bokstafliga betydelse, utom när språkets .erkända lagar fordra och visa, att uttrycken böra uppfattas bildligt och icke bokstafligt; och hvad som är bildligt måste förklaras i öfverensstämmelse med och med tillhjälp af Bibelns bokstafliga delar.

Det är fåfängt att tro, att man genom att följa Origenes' hemlig hetsfulla metod kan hoppas komma till någon öfverensstämmande uppfattning af antingen Daniels bok eller Uppenbarelsen eller af någon annan bok i Bibeln; ty det systemet (om man kan kalla det ett system) har Ingen annan lag, än dess anhängares otämda inbillningskraft; därför finner man å dess sida lika många skilda tolkningar af Skriften, som det finns olika förereställningar hos olika författare, Det bokstafliga systemet, däremot, följer väl grundlagda och bestämda lagar vid sin tolkning; och då läsaren betraktar Bibeln från denna synpunkt, skall han säkerligen förvånas öfver, huru klara och lättfattliga många delar af den genast blifva, hvilka enligt något annat systems tolknings sätt äro mörka och oförklarliga. Det erkännes, att många språkbilder brukas i Bibeln, och att en stor del af föreliggande böcker, i synnerhet Uppenbarelsen är framställd i ett symboliskt språk; men vi påstå äfven, att Skriften icke framställer någon språkbild, utan att den därjämte på något ställe gifver ett bokstafligt språk, som förklarar den. Vi tro, att detta verk är ett sansadt försök att förklara Daniels bok och Uppenbarelseboken enligt detta system.

Man borde alls icke försumma att betrakta profetiorna; ty det är Just de profetiska delarna af Guds ord, hvilka utgöra en lykta för våra fötter och ett ljus på vår vandringsstig. Både David och Petrus afgifva de mest otvetydiga vittnesbörd rörande denna punkt. (Ps. 119: 105; 2 Pet. 1: 19.)

Man kan icke vara sysselsatt med något mera upplyftande ämne än att .betrakta de böcker, i hvilka han, som ser slutet från början, i det han blickar framåt öfver alla tidsåldrar, gifver genom sina inspirerade' profeter en beskrifning af kommande händelser till nytta för dem hvilkas lott det. skulle blifva att komma i beröring med dem.

Kunskapens förökande med hänsyn till de profetiska delarna af Guds ord skulle blifva ett af de sista dagarnas kännetecken. Ängeln sade till Daniel: "Men du, Daniel, må gömma dessa ord och försegla denna skrift intill ändens tid; många komma att rannsaka den och insikten skall så växa till." Det har fallit på vår lott att lefva, sedan den till inträdt, till hvilken ängeln bjöd Daniel att sålunda gömma orden och försegla boken. Den för förseglingen bestämda tiden har förrunnit, och innehållet är nu tillgängligt för alla; många forska nu äfven i boken, och kunskapen i alla vetenskapens grenar har betydligt förökats. Det är likväl tydligt, att denna profetia särskildt afser en tillväxt i kunskapen om dessa profetior, hvilkas uppgift är att gifva ljus med hänsyn till den tidsålder, i hvilken vi lefva, slutet af denna förbundstid och det snart inträffande öfverlåtandet af alla jordiska riken till rättfärdighetens Konung, som skall förgöra sina fiender och rikligen belöna hvar och en af sina vänner. Profetians uppfyllelse i förökandet af denna kunskap är ett af den närvarande tidens behagliga tecken. Under ett halft århundrade har ljuset öfver det profetiska ordet förökats och lyst med en sländigt tilltagande glans till vår egen tid.

I ingen del af Guds ord framstår detta tydligare än i Daniels bok och i Uppenbarelsen; och vi hafva orsak att lyckönska oss själfva öfver detta, ty inga andra delar af det ordet innehåller så många profetior, som angå världshistoriens slutscener. Inga andra böcker innehålla så många profetiska serier, som sträcka sig ända till slutet. I inga andra böcker är händelsernas stora procession, som för oss ned till pröfningstidens slut och in bland evighetens verkligheter, så utförligt och noggrannt framställd. Inga andra böcker omfatta så fullständigt, liksom det vore i ett enda stort omfång, alla de sanningar, som angå det sista släktet af jordens invånare och framställa på ett sådant kort och innehållsrikt sätt alla tidens fysiska, moraliska och politiska företeelser, med hvilka det jordiska eländets och ogudaktighetens herravälde skall sluta, innan rättfärdighetens eviga rike tager sin början. Ändamålet med detta verk är att fästa den Jäsande allmänhetens uppmärksamhet vid dessa grunddrag i Daniels profetia och Uppenbarelseboken, hvilka tillförne lyckas hafva varit all för allmänt förbisedda eller orätt tolkade.

Det finnes tydligen ingen profetia, i synnerhet hvad beträffar dess hufvuddrag, hvilken kan lättare blifva förklarad, än Daniels profetia, emedan den ganska obetydligt brukar ett blott och bart figurligt språk och själf förklarar alla symboler, som den innehåller, samt förlägger de omtalade händelserna inom de profetiska periodernas bestämda gränser. sålunda utpekande Messias' första ankomst på ett så klart och omisskänneligt sätt, att judarna förbanna hvarje försök, som göres att förklara densamma; och den gifver dessutom så bestämdt många århundraden i förtid de yttre konturerna af de stora händelserna i vår världs historia, att otron står häpen och mållös inför den gudomliga berättelsen.

Ingen ursäkt behöfver göras för att man söker komma till en rätt insikt om hvad Uppenbarelseboken lär; ty profetians Herre har själf förkunnat en välsignelse öfver "den, som läser, och de, som höra profetians ord och bevara det, som däri är skrifvet; ty tiden är nära" (Upp. I : 1-3). Det är med en önskan att kunna bidraga något till att erhålla denna insikt hvilken det nämnda skriftstället visar vara icke blott möjlig utan äfven prisvärd, som författaren sökt göra en utläggning af denna bok enligt det naturliga tolkningssystemet.

Med ett spännande intresse skåda vi just nu, huru folken anordna och rusta sina arméer och skyndsamt utföra just de rörelser, som den kunglige siaren vid Babylons hof omkring tjugufem hundra år sedan och Johannes på det ödsliga Patmos nästan aderton hundra år sedan beskrefvo; och dessa rörelser - hören det, I människors barn - äro de sista politiska revolutioner, som komma att utföras, innan den slutliga vedermödans tid inträffar på denna jord, och den store fursten Mikael träder Upp, och hans folk, alla, som äro skrifna i boken, belönas med en evig förlossning.

Är detta verkligen det rätta förhållandet? "Söken," säger vår Frälsare, "så skolen I finna; klappen, och eder skall varda upplåtet" Gud har icke undangömt sin sanning på ett sådant sätt, att den ödmjuke, som söker, icke kan finna den.

Med en bön, att samme Ande, genom hvilkens inflytande de delar af Bibeln blefvo skrifna, som utgöra grundämnet till detta verk, och hvilkens bistånd författaren har sökt erhålla vid utläggningen af desamma, må rikligen hvila öfver läsaren i hans forskningar, enligt Frälsarens löfte i Joh. 16: 7, 13, 15, anbefalles detta verk till en uppriktig och omsorgsfull granskning af ana, som vilja betrakta profetiska ämnen.
U. S.
Battle Creek, Mich.,
Januari 1897.