svenska   norska   danska


Bibelstudium nu



effata



DVD-erbjudande



Information om hemsidan



översikt

21. De fyra Världsrikena

1. Vid vilken tid erhöll Daniel sin andra syn?
I den babyloniske kungen Belsassars första regeringsår hade Daniel en dröm och såg en syn när han låg på sin bädd. Sedan skrev han ner drömmen och meddelade huvudinnehållet av den.” Danielsboken 7:1.

2. Vad såg profeten först?
”Daniel sade: Jag hade en syn om natten och såg hur himlens fyra vindar stormade fram mot det stora havet.” Vers 2.

3. Vad orsakade den stora stormen?
”Och fyra stora djur steg upp ur havet, det ena inte likt det andra.” Vers 3.

4. Vad betecknade dessa djur?
”’De fyra stora djuren betyder att fyra kungar skall uppstå på jorden.” Danielsboken 7:17. Ordet kungar betyder här detsamma som riken, vilket framgår av verserna 23, 24.

5. Vad betecknar väder eller vindar i profetian?
”Larmet hörs till jordens ände, ty Herren går till rätta med hednafolken, han skall döma allt kött. De ogudaktiga överlämnar han åt svärdet, säger Herren. Så säger Herren Sebaot: Se, en ofärd går ut från folk till folk och en väldig storm stiger upp från jordens yttersta ände.” ”Jag skall låta fyra vindar komma mot Elam från himlens fyra hörn. Jag skall skingra dem åt alla väderstreck, och inget hednafolk skall finnas dit de fördrivna från Elam inte skall komma. Jag skall göra elamiterna förfärade för sina fiender och för dem som står efter deras liv. Jag skall låta olycka komma över dem, min brinnande vrede, säger Herren. Jag skall sända svärdet efter dem, till dess jag har gjort slut på dem.” Jeremia 25:31-33; 49:36, 37.
Anm.: Profeten talar här om en strid, som Herren skall ha med alla nationer, varvid de ogudaktiga skall ges åt svärdet, och de av Herren slagna skall ligga från jordens ena ände till den andra; och den strid och rörelse, som åstadkommer all denna ödeläggelse, kallas för en stor storm. Om man betraktar själva synen, ser man också tydligt, att väder utmärker strid och krig; ty konungariken har uppstått och fallit som följd av vädrens frambrytande; och dessa händelser inträffar genom politiska strider.” – Tankar öfver Daniel och Uppenbarelsen, s. 78.

6. Vad betecknas med uttrycket hav eller vatten?
”Och han sade till mig: ’Vattnen som du såg, där skökan tronar, de är folk och människomassor och folkslag och språk.” Uppenbarelseboken 17:15.
Anm.: I Daniels andra kapitel omtalas fyra världsriken, nämligen Babylon, Persien, Grekland och Rom. Dessa framställs genom huvudet av guld, bröstet och armarna av silver, länderna eller höfterna av koppar och benen av järn, med fötterna dels av järn, dels av lera. Som nu fyra riken även framställs i Danielsbokens sjunde kapitel, kan vi tryggt dra slutsatsen, att dessa riken, vilka är symboliskt framställda genom ett lejon, en björn, en leopard och ett stort och förskräckligt djur med tio horn, är liktydiga med de riken, vilka omtalas i Danielsbokens andra kapitel. Men varför omtalas de så ofta? ”Samma mark passeras över om och om igen, för att nya kännetecken skall framträda, och nya fakta och särdrag framställas. Det är på detta sätt, som vi har bud på bud, bud på bud. De jordiska rikena beskådas i det ljus och på det sätt, som himmelens Gud betraktar dem på. Deras rätta karaktär visas med sinnebilder av vilda och rovgiriga djur.” – Tankar öfver Daniel och Uppenbarelsen, s. 79

7. Vad var det första djuret likt?
”Det första liknade ett lejon, men det hade vingar som en örn. Medan jag ännu betraktade det, rycktes vingarna av djuret och det restes upp från jorden så att det stod på två fötter som en människa, och det fick ett mänskligt hjärta.” Danielsboken 7:4.
Anm.: ”Det första av dessa djur (liksom guldhuvudet i Nebukadnessars dröm) betecknar uppenbart det babyloniska väldet och beskrivs som ett lejon med örnvingar.” – Cottage Bible.

Lejonet hade först örnvingar, vilka betecknar den hastighet, varmed Babylon utförde sina erövringar. På den tid Daniel erhöll denna syn, hade en förändring försiggått – vingarna hade ryckts av. Det flög ej längre som en örn mot sitt byte; lejonets mod och anda var borta; ett svagt, ängsligt och vanmäktigt människohjärta hade intagit dess ställe. Detta var i synnerhet förhållandet med riket, då det styrdes av den klenmodige eller modlöse Belsassar.

8. Genom vad framställdes det andra riket?
”Sedan fick jag se ännu ett djur, det andra i ordningen. Det liknade en björn, och det reste sig på sin ena sida, och i gapet hade det tre revben mellan tänderna. Det fick befallningen: Stå upp och sluka mycket kött.” Vers 5.
Anm.: ”Det rike, som här framställs, är tvivelsutan det medo-persiska, som upprättades av Cyrus.” – Barnes’ förklaringar över Danielsboken 2:39.

Detta var det medo-persiska riket, här framställt under sinnebilden av en björn…. Mederna och perserna jämförs med en björn på grund av sin grymhet och blodtörst, enär en björn är ett grymt och glupskt djur. Aristoteles kallar björnen för ett djur, vilket uppslukar allting. Mederna och perserna är kända för, att ha varit stora rövare och förhärjare. Se Jeremia 51:48-56.” – A. Clarkes förklaring över Danielsboken 7:5.

”I denna serie av sinnebilder märks en tydlig försämring, när man övergår från ett rike till ett annat, liksom förhållandet var med den stora bildstoden i det andra kapitlet. Bröstet och armarna av silver var ringare, än guldhuvudet. Björnen var ringare, än lejonet. Medo-Persien var Babylon klart underlägset i rikedom och härlighet, så väl som i dess lysande bana…. De tre revbenen betecknar troligen de tre provinserna Babylon, Lydien och Egypten, som i synnerhet blev utplundrade och förtryckta av denna makt.” – Tankar öfver Daniel och Uppenbarelsen, s. 80.

9. Vilken sinnebild framställer det tredje världsriket?
”Därefter fick jag se ett annat djur som liknade en leopard, men på sidorna hade det fyra fågelvingar. Djuret hade fyra huvuden, och det fick stor makt.” Vers 6.
Anm.: ”Då björnen hade försvunnit, såg profeten en väldigt besynnerlig leopard stiga upp i dess ställe. Den var en sinnebild av det grekiska eller makedoniska riket, som på den tiden ägde den största ryktbarheten i världen.” – Scott över Danielsboken 7:6.

”Två vingar, samma antal, som lejonet hade, var icke nog, utan den måste ha fyra; och detta måste utmärka det grekiska rikets ojämförligt hastiga rörelser, vilka yttermera stadfästs av historiska vittnesbörd. Greklands erövringar under Alexander är avseende hastighet och snabbhet utan motsvarighet i historiska annaler.

Vi finner, att Alexander, på mindre än åtta år, marscherade sin armé 7 650 kilometer, utan att däri innefatta hans återvändande till Babylon. ’Djuret hade fyra huvuden’. Det grekiska världsriket bibehöll sin enhet endast en kort tid utöver Alexanders livstid. Inom femton år, sedan Alexander ändat sitt lysande levnadslopp genom utsvävning och omåttligt drickande, delades världsriket bland hans fyra främsta generaler. Cassander hade Makedonien och Grekland i väster; Lysimachus hade Trakien och den del av Asien, som låg vid Hellesponten och Bosporen i norr; Ptolemæus erhöll Egypten, Lydien, Arabien, Palestina och Koele-Syrien i söder; och Seleucus hade hela återstoden av Alexanders besittningar i öster. Dessa uppdelningar betecknades genom de fyra huvudena på leoparden.” – Tankar öfver Daniel och Uppenbarelsen, sid. 80, 81. Se även förklaringarna i Cottage Bible över denna profetia.

10. Genom vilken sinnebild framställdes det fjärde riket?
”Sedan fick jag i min syn om natten se ett fjärde djur, mycket förskräckligt, fruktansvärt och starkt. Det hade stora tänder av järn, det uppslukade och krossade, och det som blev kvar trampade det under fötterna. Det var olikt alla de tidigare djuren och hade tio horn.” Vers 7.
Anm.: ”Det fjärde riket, vilket symboliskt framställs genom det fjärde djuret, är noggrant representerat av den romerska makten.” – Barnes’ förklaring över Danielsboken 7:7.

”Daniel hade en så klar uppfattning om, vad de tre första djuren i denna serie betecknade, att han inte kände sig det minsta villrådig beträffande dem. Men han förvånades, då han såg det fjärde djuret, som var så onaturligt och förskräckligt; ty ju längre ned vi kommer i tidens ström, desto nödvändigare är det att avvika från naturen, i det att man skapar sinnebilder, som noggrant skall representera de allt sämre regeringarna på denna jord.” – Tankar öfver Daniel och Uppenbarelsen, s. 85.

11. Vad betecknade de tio hornen?
”De tio hornen betyder att tio kungar skall uppstå i det riket, och efter dem skall en annan uppstå som skall vara olik de förra och som skall slå ner tre kungar.” Vers 24.
Anm.: De tio här omtalade hornen motsvarar de tio tårna på Nebukadnessars beläte.

nästa